Moe, warm en versleten 🫠 maar 1 september komt dichterbij 😁

14 augustus 2022 - Perpignan, Frankrijk

Het zware werk is gedaan: De lagers, de accu's en het anker met ketting zijn klaar.

Het was helemaal de verkeerde week om met een temperatuurtje van ca 36 gr 🌡 de kant te gaan. We hadden de monteur en de werf in mei al besproken en nooit gedacht dat het nu zo extreem warm zou zijn.🌞 Onze monteur begon met de lagers. Door een "niet" standaardmaat moesten zij besteld worden (oef en dat in augustus) maar gelukkig zijn ze donderdag gearriveerd en gemonteerd. Ook moesten de 2 huishoudbatterijen (180ah) vervangen worden. Helaas zit zoiets nooit op een makkelijk bereikbare plek.  In een roerige, donkere ruimte van 50 bij 50 cm is niet lekker werken en als je dan ook nog buiten je macht een accu van ca 43kg moet tillen, zijwaarts verplaatsen en dan bijna een meter naar boven moet hijsen is niet iets wat je lachend doet. Letterlijk met bloed, zweet en tranen (lees vloeken:) ) hebben we de 2 ondeugden er vrijdag uit kunnen halen.  We hadden niet meer de kracht om de 2 nieuwe terug te plaatsen en dat hebben we zaterdag gedaan. Peter had een heel systeem bedacht en gelukkige werkte dat en dus vergeleken met een vrijdag een "makkie".  Nu moet het zonnepaneel zijn werk doen en de accu's gaan laden zodat we zonder elektriciteit een tijdje niet afhankelijk zijn van havens.

Ook hebben we  gisteren het anker met ketting ⛓ en gemarkeerd op elke 10mtr. Deze zit nu weer veilig in zijn kettingkast. Vandaag hadden we het plan om de boot schoon te maken maar helaas de lichamen gingen protesteren dus hebben we nu een hangdag. Morgen dan maar en dinsdag het water weer in. Nog 2,5 week we kijken er steeds meer naar uit. 👫

Le grand travail est fait 🫠  les roulements, les batteries et l'ancre avec chaîne sont prêts😁. C'était complètement la mauvaise semaine pour aller sur le côté avec une température d'environ 36 degrés🌡 Nous avions déjà reservé le mécanicien et la place en mai et nous n'aurions jamais pensé qu'il ferait si chaud maintenant🌞. Le mécanicien a commencé par les roulements. En raison d'une taille "non" standard, ils ont dû être commandés et heureusement, ils sont arrivés et montés jeudi. Les 2 batteries domestiques (180ah) ont également dû être remplacées. Malheureusement, quelque chose comme ça n'est jamais dans un endroit facilement accessible. Travailler dans un espace chaud et sombre de 50 sur 50 cm n'est pas agréable et si vous devez également soulever une batterie d'environ 43 kg hors de votre contrôle, la déplacer latéralement puis la soulever de près d'un mètre vers le haut, ce n'est pas quelque chose que vous faites avec le sourire.  Finalement nous avons pu sortir les 2 batteries vendredi. Nous n'avions plus la force de remettre les 2 neufs et nous l'avons fait samedi. Peter avait conçu tout un système et heureusement cela a fonctionné et donc par rapport à un vendredi c'était un "cinch". Maintenant, le panneau solaire doit faire son travail et commencer à charger les batteries afin que nous ne soyons pas dépendants des ports pendant un certain temps sans électricité. Aussi nous avons également vérifié l'ancre et marqué sa chaîne (50mtr) tout les 10 mètres.

Aujourd'hui nous avions prévu de nettoyer le bateau mais malheureusement les corps ont commencé à protester donc nous avons maintenant une journée de "retraite" :). Demain encore un peu travailler et mardi retour à l'eau. Encore 2,5 semaines, nous l'attendons de plus en plus avec impatience.👫

1. Helene:
    15 augustus 2022
    Succes met de voorbereidingen. Spannend hoor. Ik zou het niet durven maar ik sta liever met met beiden benen op het vaste land😀 Ik ben benieuwd naar jullie avontuur. Dikke kus uit het oververhitte Middelharnis xx
  2. Lya:
    16 augustus 2022
    Ik ben ook benieuwd of het zal bevallen :) Maar ik denk het wel.:)
  3. Irène Horstink:
    15 augustus 2022
    Spannend!! Goede voorbereiding is het halve werk toch?
    Leuk voor jullie. Xxx
  4. Lya:
    Dank voor de support
  5. Joost & Yvonne:
    16 augustus 2022
    Vandaag van jullie reisplannen gehoord van Peter V.
    En wat voor avontuur! Fantastisch dat jullie dit gaan doen. Wij wensen jullie heel veel plezier en zullen jullie verhalen met veel belangstelling lezen.
  6. Lya:
    16 augustus 2022
    Leuk dat jullie ons ook gaan volgen en we hopen dat we een hele mooie trip met reisverslag gaan. maken :)