Druk,druk,druk

6 augustus 2022 - Canet-en-Roussillon, Frankrijk

Vandaag alweer 6 augustus, dus nog net op tijd om het verslag van deze week te schrijven.

De afgelopen weken bestond uit denken, regelen, kopen, installeren en proberen.

Zo hebben we voor een zonnepaneel gekozen omdat we niet toch van plan zijn elke dag een haven aan te doen. Daar was wel even research voor nodig en gelukkig hebben 2 franse vrienden ons geholpen met de aanleg ervan. Peter heeft extra 12 volt usb-kabels aangelegd dus we kunnen nu ook het e.e.a. opladen. In onze bootkeuken zit een elektrische plaat dus hebben we een gasstelletje met bijbehoren gekocht. Nu nog 2 nieuwe batterijen en we zijn volledig zelf-supported op zee. Zoals een vriend opmerkte hij lijkt de "Ark van Noah" wel :)

Van de week zijn we "proef" gaan varen. Voor het eerst hebben we 3 dagen aan 't anker gelegen. Nooit gedacht dat we dat zo snel zouden gaan doen, aan de boei was al een overwinning. Het zijn 3 nachten vol indrukken geworden waarin we veel geleerd hebben en ervaring opgedaan. Met 2 anker-alarmen voelen we ons nu best wel veilig :)

Alles werkt, het AIS systeem, de VHF radio, de Raymarine en het zonnepaneel. Maandag gaan we voor een week op de kant want ons "monteurtje" gaat de lagers vervangen en alles nog even nalopen op motorisch gebied.

Ja we zijn al een end maar toch er blijven nog veel dingen te doen en te regelen.

Le rapport de premiere semaine d'août.

Qu'avons-nous fait ces dernières semaines: réfléchir, organiser, acheter, installer et essayer.

Nous avons opté pour un panneau solaire car nous n'avons pas l'intention de mettre un port tous les jours.

Aprè la recherche et acheter un panneau solaire, heureusement 2 amis français nous ont aidés dans leur construction. Peter a installé des câbles USB supplémentaires de 12 volts pour charger les téléphones etc. Nous avons une plaque électrique dans la cuisine de bateau donc il était mieux d'acheté un réchaud à gaz butane avec des casseroles special.

Comme un ami l'a remarqué, il ressemble à "l'arche de Noé" :)

Cette semaine, nous avons fait un petit séjour pour contrôler tout. Pour la première fois, nous sommes à ancre depuis 3 jours.

Nous n'avons pas jamais pensé que nous le ferions si rapidement, la bouée était déjà une victoire. Il est devenu 3 nuits pleines d'impressions dans lesquelles nous avons beaucoup appris et acquis de l'expérience. Avec 2 alarmes d'ancrage, nous nous sentons maintenant assez en sécurité :)

Tout fonctionne, le système AIS, la radio VHF, le Raymarine et le panneau solaire. Encore acheter 2 nouvelles batteries et nous sommes pleinement soutenus en mer.

Lundi nous allons au carnage pendant une semaine car notre "mécanicien" remplacera les roulements et vérifiera tout dans le champ moteur.

Encore 25 jours avant partir

1. Britta van de Bunt:
    8 augustus 2022
    Stoere & slimme pensionado’s
    Zie nu pas dus link, niet zo’n slimme pensionada 🤪
  2. Peter:
    16 augustus 2022
    Geweldig, jullie zijn best al klaar voor het avontuur! Ik ben trots op jullie! Ik blijf je volgen!
    Maar hoe maak je de blog als je op zee ligt? Tot hoever uit de kust heb je internet?
  3. Lya:
    16 augustus 2022
    Dank is groot voor je lieve woorden. We hebben tot ongeveer 2 mijl uit de kust verbinding. Maar als we in eenkreek of in een haven liggen is dat geen probleem.