Van stormachtig Paullilles naar Selva naar rustig weer van Selva naar Palamos.

12 september 2022 - Palamós, Spanje

Alweer ruim een week onderweg. 🛥 En zoals gewoonlijk gaan de dagen snel. Zondag (03-09) zijn we in een moment van "even minder wind 🌬" snel vertrokken uit Paullilles. Onze aankomst in Selva was stormachtig💨en kregen we de opdracht op buiten de haven te blijven❌en daar aan een boei te gaan liggen. Dat was een hele opgave want dit was een witte boei zonder oog en daarnaast een gele bal🟡, geen idee❓wat we ermee moesten. Met de pikhaak lukte🪝 het niet en uiteindelijk met een lasso-worp  lukte het om de witte bal te pakken. Peter moest het water in om ons touw onder aan de witte boei vast te maken en uiteindelijk lagen we vastgesnoerd. (we weten nu hoe het werkt 😁) Doodvermoeid, behoorlijk wat blauwe plekken🥶en dus niet echt relaxed🤪🤪en toen ..... belde de Captainerie dat we een poging konden gaan wagen om toch binnen te komen. Ze stonden klaar om ons op te vangen. Met het oog op steeds slechter weer die avond hebben we dat gedaan en gelukkig lukte dat in 1keer 😅.

Petje af voor Peter. 🧢

Uiteindelijk hebben we een week in Selva gelegen, waar we veel hebben gewandeld 🏃‍♀️ 🏃‍♂️, veel gezien 👀 en vooral veel genoten🥃 🍺hebben.
Zondag (11-09) een nieuwe uitdaging. Palamos, de volgende bestemming, was zo'n 40mijl varen en daarbij moesten we Cap de Creus (een natuurreservaat met steile rotsen⛰) passeren, één van de meest bijzondere en geliefde gebieden aan de Costa Brava vanwege zijn ruige landschap dat doet denken aan kraters op de maan en is trouwens ook bekend als inspiratiebron voor de surrealistische schilder Salvador Dalí🎨.   Na het weerbericht uitgebreid bestudeerd te hebben, want het kan daar nogal spoken🌊, was gisteren de perfecte dag om deze Cap te ronden.

Inderdaad het was indrukwekkend om te varen tussen de rotsen op dat mooie blauwe water 💙.  Aangekomen in de haven van Palamos ging het aanmeren op rolletjes en we liggen nu op een leuke plaats. Tot nu toe verreweg de mooiste en beste dag van ons avontuur👌.

Helaas kunnen we door een te zwakke wifi geen foto's downloaden maar zodra de mogelijkheid er is gaan we dat zeker doen.

Grand frais Paullilles au Selva, legere brise  Selva au Palamos.

Encore d'une semaine sur la route. 🛥 Et comme d'habitude les jours passent vite. Dimanche (03-09) nous avons quitté Paullilles rapidement dans un moment de "moins de vent 🌬". Notre arrivée à Selva était très venteux💨 et le Captainerie "dites rester en dehors du port❌ et amarrer à une bouée exterieur". C'était toute une tâche, car c'était une bouée blanche sans œil et à côté une boule jaune🟡, aucune idée❓ de ce que nous devions en faire. Nous n'avons pas pu le faire avec la gaffe🪝 et finalement avec un lancer de lasso nous avons réussi à obtenir la balle. Peter est allé dans l'eau pour attacher notre corde au bas de la bouée blanche et finalement nous étions attachés. (Nous savons maintenant comment cela fonctionne 😁)  Très fatiguant, 12 ecchymosess🥶 et donc pas vraiment détendu🤪🤪 et ensuite ..... la Capitainerie a appelé pour dire "essayer d'entrer, Ils étaient prêts à nous recevoir".  Le temps se dégradant cette nuit-là, nous l'avons fait et heureusement nous avons réussi 😅.

Chapeau à Peter. 🧢

Au final, nous avons passé une semaine à Selva, où nous avons beaucoup randonné  🏃, beaucoup vu 👀 et surtout beaucoup profité🥃 🍺.
Dimanche (11-09), un nouveau défi. Palamos, la prochaine destination. La route environ 40 miles. Nous avons dû passer Cap de Creus (une réserve naturelle avec des rochers abrupts⛰). Une des zones les plus spéciales de la Costa Brava en raison de son paysage accidenté qui rappelle les cratères sur la lune. Aussi connu comme l'inspiration pour le peintre surréaliste Salvador Dalí🎨.   Après avoir étudié la météo, car elle peut être assez hantée là-bas🌊, hier était le jour idéal pour arrondir ce Cap.

En effet, c'était impressionnant de naviguer entre les rochers sur cette belle eau bleue 💙.  En arrivant au port de Palamos, l'amarrage s'est déroulé sans problème et nous sommes maintenant amarrés dans un endroit agréable. De loin le plus beau et le plus beau jour de notre aventure👌.

Malheureusement, en raison d'un wifi trop faible, nous ne pouvons pas télécharger les photos, mais dès que la possibilité existera, nous le ferons.

1. Annemarie en John:
    17 september 2022
    Hi Lya en Peter,
    Wat fijn en wat een goed idee, om jullie te kunnen volgen en zo'n beetje mee te krijgen, wat jullie allemaal beleven op jullie avontuurlijke reis. Heerlijk om te lezen en hier een voorstelling van te krijgen.
    Wij hebben bewondering voor jullie en wensen jullie een behouden vaart en heel veel mooie momenten.
    Jullie doen dit toch maar even en voor dat chappo!
    We blijven jullie "volgen".
    Heel veel liefs en een dikke kus van ons,
    Annemarie en John
  2. Lya:
    17 september 2022
    Lieve John een Annemarie,
    Dank je voor de lieve woorden en vinden het leuk dat jullie ons volgen.
    Veel liefs en die kus hebben we ontvangen hoor :)
    Wij geven jullie ook een dikke zoen en ook nog een dikke knuffel erbij
    Peter & Lya