Denia IV

29 december 2022 - Dénia, Spanje

Dit wordt het laatste verslag van 2022. 🌟

Einde ⌛️ van het jaar maar nog lang niet van onze reis, wij gaan nog wel even door met ons zwerversbestaan ⏳.

Afgelopen week was weer leuk. ⭐️

Donderdag (22 december) hebben we de omgeving van het kasteel in Denia verkend.

Steeds weer komen we op leuke plekjes, zoals de kleine straatjes en pleintjes waar altijd wel iemand voor een restaurantje of bar zit en een wandel-tunnel die onder het kasteel doorloopt.

Vrijdag: was 🧺🛌 - boodschappendag🥖🥗🥩.

We moeten voor 3 dagen boodschappen doen dus dat was 2x 🎒🎒 fietsen met volle rugtassen🎒🎒 Intussen droogde de was lekker en sliepen we die avond weer in een fris schoon bedje.

Zaterdag zijn we het natuurpark Montgo🌿in gegaan ⛰️. Het eerste stuk ging nog wel per fiets 🚲 maar halverwege afgestapt 😅 en hebben               een heel stuk gelopen🚶‍♀️🚶🏻‍♂️waar we uitkwamen bij een bijzondere hermitage.

De hermitage is in Dénia bekend als de "Caseta del Pare Pere", omdat ernaast het kerkje ⛪️ een kleine hut is waar de kluizenaar Fray Pedro Esteve,    een franciscaner monnik, de laatste jaren van zijn leven heeft doorbracht, in direct contact met de natuur. Er wordt ook gezegd dat hij het was die      de lokale entiteit van Jesus Pobre (district van Denia) creëerde. Indrukwekkend met allemaal monumentjes ⛩️ met het verhaal van Jesus.(Zie foto’s fb)

De kerstdagen 🧑‍🎄🎅 hebben rustig doorgebracht. 🎄

Alles in de haven was open en hebben we 1ste kerstdag gezellig op de pier en bij Basta wat gedronken. ’s Avonds samen zitten borrelen met een drankje 🍺🥃 lekkere🍢🍡hapjes 🧀.

2e kerstdag een beetje gewinkeld en gewandeld🥾👟in Denia centrum, apéro gedaan op terras en thuis en boerenkool gegeten.

Voor ons is het altijd kerst, we maken er elke dag een feestje van met een apéro.

Dat kan gelukkig met alles wat er om ons heen🪐 gebeurt en zeggen we elke dag weer tegen elkaar dat we zo blij🍀 zijn met wat we hebben 🧲.

Ook hebben we deze week nog 2 andere van de 4 hermitages, die in Denia zijn, bezocht maar die zijn een stuk kleiner en we hebben nog een wandeling 🐾🐾 door een stukje natuurgebied🌳🌲van Montgo. De 4de hermitage  gaan we nog doen.

Gisteren zijn vrienden Wilma en Alex 👫 bij ons geweest die op doorreis zijn naar Formentera.  Zij vertrokken met de boot🚢 van Denia om 17.00 🕔 dus was er tijd voor een gezellige babbel en…. warme Appeltaart 🥮.

Vandaag weer mooi 😎 weer dus op stap maar we weten nog niet waarheen 🤷‍♀️.

Dat vertellen we volgend jaar wel waar we geweest zijn :) .

Wij wensen iedereen alvast een heel goed 🫶 en gezond 2023.🥂

Wordt vervolgd… tot volgend jaar

🙋‍♀️💋🙋‍♂️

DENIA IV

Ce sera le dernier histoire de 2022. 🌟
Fin ⌛️ de l'année mais loin de notre voyage⏳

La semaine dernière était encore amusante. ⭐️
Jeudi (22 décembre), nous avons exploré les environs du château de Denia.
Nous avons trouvé encore des endroits sympas, comme les petites rues et les places où il y a toujours quelqu'un devant un restaurant ou un bar         et un tunnel de promenade qui passe sous le château.

Vendredi : c'était 🧺 - jour de shopping🥖🥗🥩.
Nous devons acheter pour 3 jours aliments donc c'était 2 fois  🎒🎒 de vélo avec des sacs à dos 🎒🎒.
Pendant ce temps, le linge a bien séché et nous avons à bien dormi dans un lit 🛌 propre cette nuit-là.

Samedi, nous sommes allés au Montgo🌿in du parc naturel ⛰️.
La première partie était toujours en vélo 🚲 mais nous sommes descendus à mi-chemin 😅 et avons marché un peu🚶🚶🏻où nous avons fini            dans un ermitage spécial.
L'ermitage est connu à Dénia sous le nom de "Caseta del Pare Pere", car à côté de la petite église ⛪️ se trouve une petite cabane                                     où l'ermite Fray Pedro Esteve, un moine franciscain, a passé les dernières années de sa vie, en contact direct avec la nature.
On dit également que c'est lui qui a créé l'entité locale de Jesus Pobre (district de Denia).
Impressionnant avec tous les petits monuments ⛩️ avec l'histoire de Jésus.
(Voir photos fb)

Nous avons passé Noël 🧑🎅 tranquillement. 🎄
Tout était ouvert dans le port et nous avons pris un verre sur la jetée et à bar Basta le jour de Noël.
 Le soir, nous nous sommes assis ensemble en buvant un verre 🍺🥃  et petit snacks🍢🍡 🧀.
Le 2ême jour de Noël un peu de shopping et marcher🥾👟dans le centre de Denia, fait l'apéro sur la terrasse et à la maison et mangé                           du chou frisé.
Pour nous, c'est toujours Noël, nous en faisons une fête tous les jours avec un apéro.
Nous pouvons heureusement le faire . Autour de nous🪐 il y a beaucoup de problèmes dans le monde. Nous dire chaque jour que nous sommes               très heureux🍀 de ce que nous avons 🧲.

Nous avons également visité 2 autres des 4 ermitages, qui sont à Denia, cette semaine mais ils sont beaucoup plus petits. Nous avons fair une  promenade 🐾🐾 à travers un morceau de réserve naturelle🌳🌲de Montgo, tres jolie.
Le 4ème ermitage, nous allons encore le faire.

Hier, les amis Wilma et Alex 👫 nous ont rejoints qui sont en transit vers Formentera.
Ils sont partis en bateau🚢 de Denia à 17 heures🕔 donc il y avait le temps pour une conversation agréable et.... tarte aux pommes chaude 🥮.

Beau temps encore aujourd'hui 😎 donc nous sommes partis mais nous ne savons pas encore où aller 🤷.
Nous vous dirons l'année prochaine où nous sommes allés :).

Nous souhaitons à tous une très bonne 🫶 et saine 2023.🥂.

A suivre... à l'année prochaine 🙋‍♀️💋🙋‍♂️